Muutama vinkki (turhien) reklamaatioden vähentämiseksi!

PATJAT

1. Käännelkää säännöllisesti joustinpatjoja joka suunnassa, eli ylösalaisin ja ympäri. Pidentää patjan käyttöikää ja estää patjaa kuoleentumasta keskeltä. Pätee myös petauspatjaan.

2. Tuulettakaa patjaa, mutta älkää hakatko. Pehmusteet kuoleentuvat ja menettävät kimmoisuutensa piiskaamalla.

3. Käyttäkää sijauspatjan päällä suojuksena/lakanan tilalla vanutikattua "täkkimallista" petauspatjaa. vähentää turhaa päällisen pesemistä.

4. Imuroikaa patjaa ja vaihtakaa lakanaa säännöllisesti. Pölypunkit viihtyvät siellä missä ihmisetkin, eli pinnalla.

5. Jos kuitenkin pesette petaria, v e n y t t ä k ä ä  kosteana ja vielä pari kertaa kuivatuksen aika, onnistuu parhaiten kaksistaan. Yleensä 40 astetta riittää.

6. Valitkaa patja painon mukaan. Liian kevyt liian jämäkällä patjalla maksaa turhasta, eli kroppa ei saa ominaisuuksia "irti". Liian pehmeä taas on kovin lyhytikäinen eli jouset kuoleentuvat nopeammin.

 Siinä tärkeimpiä mitä mieleen tällä hetkellä juolahti... ja kerran kävi näin:

 

Nainen tuli ihan ystävällisesti myymälään ja kertoi tyttärensä ostaneen runkosänkypaketin n. kuukautta aikaisemmin. Petauspatjan päällinen oli kuitenkin pitänyt jostain kumman syystä pestä hetimmiten. Päällinen oli hänen sanojensa mukaan kutistunut n. 10cm pituussuunnassa, joten sisuksen takaisin laittaminen ei enää onnistunut. Kysyin oliko päällistä venytetty ja asiakkaan äidin sanojen mukaan oli. Koska aikaisemmin urallani (sisustusmyyjänä yli 6 vuotta) en vastaavaan ongelmaan ollut törmännyt, kerroin asiakkaan äidille soittavani tehtaalle ja palaavani asiaan. Tehtaalla reklamaatiovastaava asiallisesti sanoi tietävänsä tyypilliset kymmensenttiset ja kehoitti pyytämään asiakasta toimittamaan petarin myymälään mittausta varten( koska turhat reklamaatiopalautukset maksaa asiakas, ei tehdas, kuulemma.) Olin hämmentynyt, koska  ilman muuta olin uskonut asiakkaan äidin puhetta asian kulusta. Soitin kuitenkin asiakkaan äidille (huom todellakin asiaa hoiti äiti, ei asiakas itse) ja pyysin tytärtä tai jotain toimittamaan patjan myymälään. Tytär tuli (huomattavan ärtyneenä) ja kirjaimellisesti paiskasi petarin lähimmälle sohvalle. Otin mitan käteeni ja pyysin toista myyjää mukaani myymälän takaosaan, patjaosastolle mittausta varten. Omasta mielestäni kerroin asiakkaalle aikeeni. Mittasimme petarin ja saimme kutistuvuudeksi n. 5cm. Venytimme kaksistaan päällistä joka kohdasta ja humps... sisus meni SUJUVASTI takaisin ja  päällinen jäi hieman jopa reiluksikin sisukseen nähden. Iloisena riensimme takaisin myymälän etuosaan, jossa kuvittelin asiakkaan vielä odottavan. Lähellä oleva myyjä sanoi asiakkaan tokaisseen vain ettei hänellä ole aikaa odotella... ja oli poistunut ärtyneenä myymälästä. Olin taas hämmentynyt, mutta soitin asiakkaan äidille ja kerroin petarin olevan kunnossa ja pyysin ilmoittamaan tyttärelle asiasta. Tytär tuli ehkä noin viikon kuluttua tapahtuneesta (taas ärtyneenä) ja tempaisi petarin mukaansa ilman minkäänlaista kiitosta! Hah!