Piti sitten elää näin vanhaksi tajutakseen mistä tässä kaikessa on kysymys. Tuntuu, kuin olisin tällä viikolla syntynyt uudestaan! Neljä päivää ilman kutinaa ja vatsakipuja! Aloitin täysin maidottoman ruokavalion maanantaina ja jo nyt voin sanoa, että tiedän. Tiedän syyn miksi olen kärsinyt kaikki nämä vuodet.

Toisaalta olen hyvin, hyvin pettynyt terveydenhuollon ammattilaisiin. Miksi kukaan koskaan ei ole väläyttänyt edes sivulauseessa, että kaikkien vatsavaivojen ja viime aikojen kutinan ja ihottuman syy voisi olla maidossa? Olen kuitenkin käynnyt jos jonkinlaisissa tutkimuksissa ja kokeissa.

Kaikki on kiinni sattumasta. Kuulin puolivahingossa, kun työkaveri kertoi toiselle työkaverille äidistään, joka on niin allerginen maidolle, että pienikin määrä voi aiheuttaa äkillisen kuoleman. Kiinnostuin siinä vaiheessa, kun työkaveri kertoi itselläänkin olevan epämääräistä ihottumaa ja kuristuksen tunnetta kurkussa nautittuuan maitoa sisältävää ruokaa. Miullahan on ihottumaa ja viimeaikoina olen ihmetellyt outoa kuristavaa tunnetta ja hengenahdistusta! Ihottumakin on pahentunut päiväpäivältä.

Miettikää, miltä tuntuu, kun enää ei koske! Kipuilu vatsassa on ollut aivan jokapäiväistä. Jokaisen syödyn aterian tai suupalan jälkeen on seurannut epämääräistä kipua, joskus jopa sietämätöntä. Siihen kipuun olen kai jotenkin jo tottunut vuosien varrella. Turvotuksesta ja ilmavaivoista puhumattakaan. Olen vuosia noudattanut "hyla-ruokavaliota", mutta oireet ovat olleet olemassa silti. Maitoproteiiniahan on lähes missä vain tuotteessa. Nyt kaupassa käynti on kuin uutta opettelua elämään. Onneksi huomasin korvaavia tuotteita olevan tänä päivänä paljon.

Ihan sama, vaikka ne maksaakin maltaita.